یادداشت
یادداشت

یادداشت

یکسان

تماشای فیلم دوم از سه گانه "وضعیت بشری" ماساکی کوبایاشی برای ما دشوار است. این فرهنگ کتک بخور و اطاعت کن، این دوری از شخصیت ها و به احساسات و خانواده و خلاصه مسائل شخصیشان نزدیک نشدن و این غیبت دشمن هیچ با سلایق و عاداتمان سازگاری ندارد. اما قضیه دقیقا همین است: یونیفرم. خلاصه شدن در یک ظاهر برابر؛ نیازهای برابر، وظایف برابر چنان که یونیفرم دیگری تعیین کرده است. یونیفرمِ روی تنِ عده قوی تر. و دشمن! دشمن، خود جنگ است نه یونیفرم دیگر یا سرزمین دیگر. بیرون رفتن زن ها از فیلم نه برای مردانه کردن ماجرا، برای گرفتنِ تسلی از بیننده است و ذهن او را از انحراف به سمت هر تحلیلِ آرامبخشِ جنسیتی، هر تقسیم به ضعیف و قوی و لطیف و خشن. البته که آن ها به داستان بر می گردند به هر حال تصویرهاشان توی جیب ها و توی ذهن ها هست؛ نبود که غیبتشان چشممان را نمی گرفت! 



Human conditionII: road to eternity/Ningen no jôken(Masaki Kobayashi)-1959

نظرات 2 + ارسال نظر
سینوش دوشنبه 8 شهریور 1395 ساعت 02:45

واقعا چقدر قشنگ گقتی دشمن، جنگ است
کاجی هم چندین بار میگفت مشکلش با ارتشه!!

در این فیلم همگی ما شکست خوردیم چه من بیننده چه ژاپن و چه روسیه

میدونی جالبیش برای من اینجاست که کاجی رو میبینیم شخصیه که به این عمق رسیده و دشمن اصلیش جنگه و خشونت... اما در میدان نبرد مجبوره برای اینکه کشته نشه بکشه چون زنده ماندن این حکم رو میکنه به ناچار برگرده به سمت قانون طبیعت!
برای جلوگیری از خشونت و جنگ واقعا باید تفکرش در نطفه خفه بشه چون موقعی مورد حمله قرار بگیریم(یا به اجبار حمله کنیم) به ناچار مجبوریم برگردیم به طبیعت ... بکشیم تا کشته نشیم... و این سلسه اشتباهات اجباری ادامه پیدا میکنه
در این تب و تاب ngo ها فمنیست ها اگه این فیلم رو میدیدن شاکی میشدن بخاطر اینکه میدان نبرد مردونه بوده و زن نقشی نداشته و خوشحال میشدن از دستاورد حال حاضرشون که سربازهای زن هم وجود داره در میدانهای جنگ حال حاضر!!
به نظر من یکی از مسخره ترین جنبشها ، فمنیستیه!یه دور باطل! پر رنگ کننده جنسیته نه انسانیت! اگه به جای مسله زن مسله انسان بود میشد حداقل کورسویی نور دید...

فیلم و قصه ضد جنگ زیاد داریم. فرق کاجی با قهرمانای اون بقیه اینه که نه اینقد مقدسه که دستش رو تمیز نگه داره؛ نه اینقدر بی تفاوته که بی اراده به فرمان ارتش باشه؛ نه اونقدر حق به جانبه که بگه "مجبور بودم"! نه کاجی میگه "من هیولام""ولی می خوام زنده بمونم"!

منم فکر می کنم تنها کاری که جنبش های زنان انجام می دن جدا کردن "زن" از "انسان" هست و برای همین هرکس میخواد حرفی درباره انسان بزنه ناچاره اون رو با استفاده از مردان بیان کنه.

سینوش دوشنبه 8 شهریور 1395 ساعت 21:57

شبیه کتابهای مقدس که انسان رو مذکر خطاب میکنن

من سه رو هم دیدم هنوز تو شوک این ابر فیلم هستم

دقیقا درجا زدن در عهد عتیق!

سعی می کنم امشب ببینم.واقعا که ابرفیلمه. حیف که کم شناخته شده. دست کم اینجا.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد