یادداشت
یادداشت

یادداشت

راه

زاتویچی می رود؛ رو به افق؛ پشت به ما. می رود تا ادامه داشته باشد. نمی رود تا در آینده ی پشتِ افق، چیزی را بیابد. او جستجوگر نیست، او در سفرِ رو به کمال نیست، او قهرمانِ منتظر در سرزمینی تاریک نیست. او نوری با خود ندارد، در تاریکی است و در تاریکی می ماند و پشت سر غم و مرگ و تنهایی می گذارد و می رود، نه شادی و آزادی و پیروزی. مهارتِ نمایشیش حتی خاموش کردنِ شمع و بردنِ نور است. او به سوی افق از ماجرای هر قسمت فرار می کند، به استقبال ماجرای بعد نمی رود. در گریز است از خود، اما با خود. اسمش را می گذاریم جبر انگار.



The New Tale Of Zatoichi/Shin Zatōichi monogatari(Tokuzo Tanaka)-1963

نظرات 2 + ارسال نظر
سینوس یکشنبه 5 دی 1395 ساعت 17:14

کوتاه اما به عمق وحشتناک!

مطمنن اگر تا الان تاریکی هم نماینده هایی همچون زاتوچی داشت چشم های ما هم عادت به دیدن در تاریکی داشتن.
_________
کارآگاه گاهی وفت ها نمیتونم راجع به این مسله پیش داوری نکنم که آیا فرهنگ عمومی ژاپن هم به همین اندازه جالب و عمیقه من نمیدونم در مورد ژاپن به اون اندازه که بشه نظری داد ولی فکر میکنم وجود چنین افکاری حتما زمینه هایی داشته در عموم مردم و به همین اندازه مردم عمیقی هستند نسبت به ما و دیگرانی که تا به حال میشناسم
فکر کنم سینمای ژاپن امضای خاص و جالب خودش رو باید در سینمای جهان داشته باشه که در جاهایی دیگه به این عمق و تعداد فیلم جالب نشه دید

مسلما زاتویچی نماینده و متاثر از فرهنگ ژاپنه ولی این برداشتی که ما ازش داریم یه کم به خاطر علاقه ما به این فرهنگ و جهان بینیه . بذاریمش جلوی افراد غرب گرا به هیچ عمقی توش نمیرسن و با همون جهان بینی غربی و مذهبی قهرمان خواه میبیننش.
کوئنتین تارانتینو بین سینماگرهای امروز صاحب نام تاثیر قابل توجهی از سینمای عامه پسند ژاپن(کلا شرق) گرفته و بین قدیمیترها سرجو لئونه تا جایی که من میدونم. ژان پیر ملویل هم بیشتر از سینما از خود فرهنگ متاثر بود(و خیلی از سینماگرهای بنام امروز هم از هر دوی اینا متاثرن).
نمیدونم میشه گفت عمیق ترن یا نه ولی مطمئنا متفاوتن و این تفاوته که ما رو به فکر و تعمق وامیداره و پس به عمق میریم و عمیق تر میبینیمش

زینب موسوی نسب دوشنبه 6 دی 1395 ساعت 15:42 http://68 nama.blogaf.com

زاتویچی خوبه ببینمش؟

من که نظرم رو دارم درباره ش مینویسم و یه برچسب براش دارم . شما خودت رو بهتر میشناسی و از این یادداشتها هم میتونی استفاده کنی و با تعریفت از خوب مقایسه شون کنی.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد