یادداشت
یادداشت

یادداشت

رویا


 100 فیلمی که دوست داشتم دست کم 2 نفر را می شناختم که کمِ کم 50 تاشان را دیده باشند و اقلا 25 تاشان را دوست داشته باشند*:

1. هاراکیری (ماساکی کوبایاشی)

2. اتاق موسیقی (ساتیاجیت رای)

3. وضعیت بشری-مجموعه 3 فیلم (ماساکی کوبایاشی)

4. sword of doom (کیهاچی اکاموتو)

5. رز ارغوانی قاهره (وودی آلن)

6. in a lonely place (نیکلاس ری)

7. سانجورو (آکیرا کوروساوا)

8. یوجیمبو (آکیرا کوروساوا)

9. هملت (گریگوری کوزینتسف)

10. پدرخوانده-قسمت دوم (فرانسیس فورد کوپولا)

11. کودک وحشی (فرانسوا تروفو)

12. درون لوین دیویس (جوئل کوئن)

13. کلاه (ژان پیر ملویل)

14. تقاطع میلر (برادران کوئن)

15. کلمنتاین عزیز من (جان فورد)

16. روزی روزگاری در امریکا (سرجو لئونه)

17. باریا (جوزپه تورناتوره)

18.در حال و هوای عشق ( کار وای ونگ)

19. روابط جهنمی ( آلن مک،اندرو لو)

20. قهوه چینی (آل پاچینو)

21. hard boiled (جان وو)

22. Goyokin (هیدئو گوشا)

23. جاده (فدریکو فلینی)

24. bajrangi bhaijaan (کبیر خان)

25. شهر موشها (مرضیه برومند)

26. نفس عمیق (پرویز شهبازی)

27. اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر (شهرام مکری)

28.دختر روی پل (پاتریس لوکنت)

29. Beauty and the beast (گری تروسدیل، کرک وایس)

30. ساعات ناامیدی (ویلیام وایلر)

31. خوب، بد، زشت (سرجو لئونه)

32. اعتراف به گناه (آلفرد هیچکاک)

33.دزدان دوچرخه (ویتوریو دسیکا)

34. ریش قرمز (آکیرا کوروساوا)

35. دیک تریسی (وارن بیتی)

36. درخشش (استنلی کوبریک)

37. چارلی و کارخانه شکلات سازی (تیم برتن)

38.وینچستر 73 (آنتونی مان)

39. maine pyar kiya ( سورج بارجاتیا)

40. habemus papam (نانی مورتی)

41. سامورایی (ژان پیر ملویل)

42. تشریفات ساده (جوزپه تورناتوره)

43. استاد بزرگ (کار وای ونگ)

44. صخره سرخ (جان وو)

45.یازده یار اوشن (استیون سودربرگ)

46. آواز در باران (جین کلی)

47. a bittersweet life (کیم جی وون)

48. carnage (رومن پولانسکی)

49. سرویس حمل و نقل کیکی (هایائو میازاکی)

50. خاکسترهای زمان (کار وای ونگ)

51. اتاق سبز (فرانسوا تروفو)

52. همسایه من توتورو (هایائو میازاکی)

53. happy together (کار وای ونگ)

54. هتل بزرگ بوداپست (وس اندرسن)

55. چه خوبه که برگشتی! (داریوش مهرجویی)

56. to Rome with love (وودی آلن)

57. صلیب آهنی (سام پکین پا)

58. هفت دلاور ( جان استرجس)

59. این گروه خشن (سام پکین پا)

60. دختری با گوشواره مروارید ( پیتر وبر)

61. the tale of Zatoichi  (کنجی میسومی)

62. کوایدان (ماساکی کوبایاشی)

63. در بروژ (مایکل مک دونا)

64. یک پلیس (ژان پیر ملویل)

65. مجموعه فیلم های کوتاه BMW(کار وای ونگ، جان وو، گای ریچی و دیگران)

66. مرسدس (مسعود کیمیایی)

67. پیانیست (رومن پولانسکی)

68. پدرخوانده (فرانسیس فورد کوپولا)

69. reservoir dogs (کوئنتین تارانتینو)

70. 36 (الیویه مارشال)

71. به پیانیست شلیک کنید (فرانسوا تروفو)

72. مارماهی (شوهی ایمامورا)

73. از نفس افتاده (ژان لوک گدار)

74. آپارتمان (بیلی وایلدر)

75. محله چینی ها (رومن پولانسکی)

76. نام من هیچکس (تنینو والری)

77.سوپ اردک (لئو مک کری)

78. رزنکرانتز و گیلدنسترن مرده اند (تام استوپارد)

79. پایین و بالا (آکیرا کوروساوا)

80. snatch (گای ریچی)

81. مظنونین همیشگی (برایان سینگر)

82. بیل را بکش-جلد دوم (کوئنتین تارانتینو)

83. قهرمان (ژانگ ییمو)

84. ساعت شلوغی (برت رتنر)

85. بانوی زیبای من (جرج کیوکر)

86. جانی استکینو (ربرتو بنینی)

87. lucky: no time for love (رادیکا رائو، وینی سپرو)

88.به خاطر یک مشت دلار (سرجو لئونه)

89. چهارشنبه سوری (اصغر فرهادی)

90. Author! Author! (آرتور هیلر)

91. ریفی فی (ژول داسن)

92. مترسک (جری شاتزبرگ)

93. هشت و نیم (فدریکو فلینی)

94. woman times seven (ویتوریو دسیکا)

95. در تعقیب روباه (ویتوریو دسیکا)

96. شاهین مالت(جان هیوستن)

97. روز برای شب (فرانسوا تروفو)

98. Dabangg (ابهیناو کشیاپ)

99. once a thief (رالف نلسون)

100. چهره دیگری (هیروشی تشیگاهارا)**

----------

* درست است که می خواهید و می توانید، اما لطفا از این امکانتان استفاده نکنید و این فهرست را همان طور که معرفی شده است بفهمید و ببینید و بشناسید، نه جور دیگر.

** شماره ها، اینجا فقط می شمارند؛ ترتیب نمی سازند.

 

نظرات 13 + ارسال نظر
صبا جمعه 8 آبان 1394 ساعت 18:02

آخیییش خوشبختانه چند تاش رو دیدم و دوست داشتم.
می گم دوست جان عزیز و مهربانم نمیشه همه اینا رو به من قرض بدی?

همه ش رو که ندارم ولی اگه بینمون به جای مجاز، واقعیت بود ، قرض چرا؟میتونستم بهت هدیه شون کنم.

صبا جمعه 8 آبان 1394 ساعت 18:02

بله بله متوجهم اینجا سکوت نشانه رضایت نیست:/بلکه به این معناست که خیر فیلم ها رو نمی دهم!با تشکر

میدهم ولی نمیبینیشون!

همچراغ جمعه 8 آبان 1394 ساعت 18:03

خب من از این فهرستت چیزی حول و حوش پنجاه تا فیلم رو دیدم، به اکثرشون هم علاقه دارم. الان نمی تونی در باره شون حرف بزنی؟ یا باید یه نفر دیگه هم پیدا کنی؟!

فقط میخوام که اون دو نفر وجود داشته باشن...+ گمونم یه تعدادیش رو خودم بهت داده باشم یا برای دیدنشون تحریکت کرده باشم...یه جور انگار سعی کرده باشم یکی از اون دو نفر رو تولید کنم!

صبا جمعه 8 آبان 1394 ساعت 18:04

خب باشه یه کاری می کنیم...تو دو تا فیلم برا من بفرست بعد من نگاهشون می کنم و در موردشون می نویسم اگه نوشتم تو دو تا دیگه از فیلم ها رو لطف کن و برای من بفرست ولی اگه ننوشتم دیگه فیلم نفرست،مدیونی اگه فکر کنی به هزینه پستش فکر نکرده باشم:)))

آ آ!...یعنی پشت پاکت آدرس پستی بنویسیم و از دنیای مجازی بیایم بیرون و بریم تو دنیای واقعی؟...

صبا جمعه 8 آبان 1394 ساعت 18:05

آره.البته اگه از نظر تو اشکالی نداشته باشه...

بذار یه کم فکر کنم...مدیونی فکر کنی به هزینه پستش!!

همچراغ جمعه 8 آبان 1394 ساعت 18:06

بله، یه تعدادی رو تو بهم دادی، ولی یه تعداد بیشترش رو خودم می دیدم به هر حال:))

50 تاش رو؟…

همچراغ جمعه 8 آبان 1394 ساعت 18:07

چرا نه؟! منم آدم فیلم بینی ام... نه به اندازه ی تو اما به هر حال، فیلم زیاد میبینم؛ بعیده که تو فهرستم اینها می بودن؟

فیلم زیاد میبینی،شاید بیشتر از من.گمونم برنده های اسکار رو، ساخته های آنتونیونی و برگمان و پازولبنی و اسکورسیزی و متاثرینشون رو، فیلمهایی که رسانه ها پر از گفتگو درباره شون هست رو،، خیلی از فیلمهایی که من ندیده م و بعیده ببینم رو، فیلمهایی که سر خیلی از کلاسها و توی خیلی از محافل توصیه میشن رو.خلاصه ش فیلمهای حسابی تر رو.

همچراغ جمعه 8 آبان 1394 ساعت 18:08

هیچ کدوم از فیلم هایی که تو میبینی و اسمشون تو این فهرست هست، غیر حسابی تر از چیزهایی که من میبینم نیست؛ امیدوارم بقیه فیلم ها رو هم زودتر ببینم تا بهت بگم که سلیقه ت توی انتخاب فیلم رو دوست دارم، گرچه میدونم که می دونی بهترین تجربه های فیلم بینی من مربوط میشه به فیلم هایی که یا با تو دیدم، یا تو خواستی که ببینمشون...
همین امشب از تو فهرستت، یکی از ندیده هامو انتخاب می کنم برای طلبی که برنامه ی نقد ازم داره، تا یکی به تو نزدیک تر شم.

اینجا فیلم هایی هست که ندیدنشون برای کسانی افتخاره.این ویژگی فیلم های حسابی نیست.+ مخلصیم

آتما جمعه 8 آبان 1394 ساعت 18:10

ظاهرا به من هم امیدی نیست .از اولی رد شدم اما پشت فیلتر ِ دوست داشتن نیمی از اون پنجاه درصد گیر کردم و "من" باید به انزوای خودخواسته ش عادت کنه اما دیدن "کوایدان" به مرور این لیست و فیلتر شدنم می ارزید واقعا .

"من" عادت کرده...+آوردن "کوایدان" توی فهرست از من بعید بود یا اون طرفا پیدا شدن از خودش؟..

امیر جمعه 8 آبان 1394 ساعت 18:10

خیلی دوست داشتم این لیست رو ببینم. یه لحظه فکر کردم که هاراکیری رتبه اوله اما زیرش نوشته بودین که ترتیب نمی سازند.
کوبایاشی عالیه مخصوصا با این فیلم و 3 گانه وضعیت بشری. اصلا ملویل اشتباهی تو فرانسه به دنیا اومد! باید ژاپنی می بود :)
انگار علاقه شدیدی به سینمای شرق دارید. نکته عجیب و غریب این لیست هم شهر موشها! مرسدس! چه خوبه که برگشتی!(کاملا این لیست محترمه اما چطور شاهکارهای کیمیایی و مهرجویی جاشون رو دادند به متوسط ترین فیلمهاشون؟!)
نکته دوست داشتنی نفس عمیق
جای خالی: ارتش سایه ها و شب های روشن کلی فیلم دیگه ...
به دل نگیر. هر چقدر که "خواستم" به * پایبند باشم ولی "نتونستم"

همون دیگه! چون به * پای بند نبودید سوال داخل پرانتز پیش اومده و اون جاهای خالی دیده شده..+اگه این فهرست رو با صرف وقت بیشتری می نوشتم حتما فیلم های دیده شده تری مثل "پدرخوانده" و "خوب، بد زشت" هم ازش بیرون می رفتن..+بله به شرق و سینماش گرایش قابل توجهی دارم!+"شهر موشها" برای من از مقدساته!...کلی از صحنه ها و دیالوگ ها و ترانه هاش رو حفظم و مدام به کار می برم..

مجید مویدی جمعه 8 آبان 1394 ساعت 18:13

سلام
+ پس یعنی اشکال نداره منم گزارشی از این معیاری که گفتید و لیستی که نوشتید بدم؟
خوب اگه اشکال نداره بریم:
+ اول این رو بگم که، کم و زیاد داره دوست داشتنم، اما همه ی اونهایی که از این لیست دیدم رو دوست داشتم:
+ هاراکیری
+ یوجیمبو
+ پدر خوانده
+ کلمنتاین عزیز
+ روزی روزگای آمریکا
+ در حال و هوای عشق
+ قهوه ی چینی
+ جاده
+ شهر موش ها
+ نفی عمیق
+ خوب، بد، زشت
+ دزد دوچرخه
+ ریش قرمز
+ درخشش
+ سامورایی
+ پازده یار اوشن
+ سرویس حمل و نقل کیکی
+ همسایه من توتورو
+ این گروه خشن
+ کوایدان
+ یک پلیس
+ پیانیست
سگ های انبار(تارانتینو)
+ پدر حوانده
+ آپارتمان
+ محله چینی ها
+ نام من هیچکس(اگه این همون فیلمی هست ک اون پسره چشم سبزه که با اون گندهه چند تا فیلم بازی کرده توش بازی کرده، دیدمش. من تو شبکه نمایش به اسم "به من میگن هیچکس" دیدمش
+ بیل را بکش
+ به خاطر یک مشت دلار
+ چهارشنبه سوری
+ هشت و نیم
.....................................................
لیست دوست داشتنی ای بود. چند تا شد؟ فک کنم سی تایی شد. قبلا می دونستم که تو سینمای شرق(ژاپن) و کارای ملویل هم سلیقه ایم..
البته پنجاه تا رو ازش ندیدم، اما از بین اونهایی که دیدم، این چند ات رو دوس دارم

همون حدود سی تا... چه خوب که با کم و زیاد، لذت های مشابهی بردیم!..اما انگار شرطها کنار هم برقرار نمیشن..+آره همون "به من میگن هیچکس" با ترنس هیل و هنری فاندا مورد اشاره بوده..

آتما جمعه 8 آبان 1394 ساعت 18:14

خب من حدس نمیزدم حتی یک نفر این فیلم رو بذاره تو لیست صد بهترینش ، اما اگه امروز ازم میپرسیدن چنانچه احتمال داشته باشه یک نفر جز خودم این سلیقه رو داشته ، اون شخص کی میتونه باشه ؟ حتما میگفتم : "من"

چه خوب!

بهرو شنبه 5 دی 1394 ساعت 12:06

راستش از اون هفتاد و سه تایی که دیده م (شمردما :دی) پنج شیش تاش رو فیلمای بدی میدونم و هفش تاش رو هم با این که خوب بودن خودم دوست نداشتم.
بعدشم گمونم دوستایی که سینمارو جدی دنبال میکنن زیاد دور و برت نداری وگرنه همه ی اینا فیلمای شناخته شده ای هستن و الان با یه سرچ ذهنی ده تا اسم توی ذهنم دارم که تقریبن اندازه ی من، چند تا بیشتر یا کمتر، رو از این لیست دیده ن و دوس داشتن.

خب همچنان یکی از قیود برقرار نیست:من شما رو نمیشناسم.
عکس اینه و تنها دوستهایی که دور و برم دارم سینما رو جدی دنبال می کنن.
و حق با شماست. اگه یه کم وقت بیشتری صرف این لیست می کردم، فیلمایی مثل سامورایی و پدرخوانده که طبیعتا آدم تا قبل از ۱۰ سالگی دست کم ۵ بار هر کدوم رو دیده توی لیست نبودن.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد