یادداشت
یادداشت

یادداشت

بقیه خود

درباره افاده ای ها(وودی آلن) برای سه شنبه های تمرین نقد و نگاه


معمولا به برخورد با "خودفروشی"(همین طور در بعد واژه)، تصویر صریحی در ذهن مخاطب به وجود می آید: موجودی از دسته آدمیان، از جنس مونث که بدن خود را در اختیار دیگران قرار می دهد. این که چرا ذهن مخاطب تمایلی به تجسم نوع مذکر ندارد بماند برای داستانی که این یکی بعد ماجرا را مورد توجه قرار می دهد؛ اما چرا "خود"، فقط تن را مجسم می کند؟ اشکال، مسلما از کلمه "خود" نیست که از میل و انتخاب و توان مخاطب برای درک این کلمه است. "افاده ای ها" به این نقص ادراک می پردازد. در این داستان، مردم (همچنان از جنس مونث)، نیمه فراموش شده "خود" را می فروشند. نه که این نوع خرید و فروش زاییده این داستان باشد و ما به ازای خارجی نداشته باشد و وارونگی رخ داده باشد. داستان، فقط این خرید و فروش معمول و این نیاز انسانیِ پنهان زیرِ سایه نیازِ سهل الوصول تر و نمایشی تر(از این جهت که صاحبِ act است) را با خالی کردنِ زمینه از هر چیزِ دیگر-یعنی همه آن چیزهایی که مانعِ درکِ کلِ "خود" در ترکیبش با "فروش" می شوند- برجسته کرده است. 

نظرات 2 + ارسال نظر
من شنبه 7 آذر 1394 ساعت 14:10 http://i-write.blogfa.com

لازم شد بخونمش.
این نوع خودفروشی در نظرت مبتذله؟ (یا کلا چه کیفیتی براش درنظر میگیری)

+ با گوشی که میام بلد نیستم فتحه بزارم! قصد جعل هویت ندارما :d

به نظرم خریدشه که مبتذله..
+

هم چراغ شنبه 7 آذر 1394 ساعت 20:37

این برجسته سازی یعنی همون چیزی که اصطلاحاً بهش می گن نگاه هنرمندانه ،پیدا کردن چیزی پنهان در چیزی به ظاهر آشکار و شناخته شده و پذیرفته شده...

این برجسته سازی یعنی همون حذف زوائد از جمله عمق!

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد